Art. 22 kodeksu wykroczeń w zakresie, w jakim uzależnia ustanowienie dla obwinionego, na jego wniosek, obrońcy z urzędu od „dobra wymiaru sprawiedliwości”, jest zgodny z art. 2 (zasadą demokratycznego państwa prawa) i art. 42 ust. 2 (prawem do obrony) Konstytucji,
Z komunikatu prasowego Trybunału Konstytucyjnego:
"Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, pomimo bardziej restrykcyjnego uregulowania zasad dostępu do obrony z urzędu w postępowaniu w sprawach o wykroczenia, kwestionowany przepis nie może być uznany ani za nieproporcjonalny, ani też za naruszający równość dostępu do obrony z urzędu. Posłużenie się przez ustawodawcę przesłanką "dobra wymiaru sprawiedliwości" pozwala na dokonanie przez sąd orzekający oceny, czy w konkretnej sprawie zachodzą okoliczności wskazujące na potrzebę ustanowienia obrońcy z urzędu. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia reguluje zasady dostępu do obrony z urzędu zbieżnie z uregulowaniem zawartym w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Zejście poniżej standardu określonego w Konwencji byłoby równoznaczne z niezgodnością takiej regulacji z Konstytucją. Uregulowanie zawarte w zaskarżonym przepisie w odniesieniu do postępowania w sprawach o wykroczenia realizuje natomiast minimalny standard gwarancji obrony z urzędu".
TreĂĹÄĹ:
Komentowany wyrok dotyczy zgodności z Konstytucją Rzeczpospo ...