OMÓWIENIE POCHODZI Z PUBLIKACJI BIBLIOTEKI TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO Nr 11/07
opracował dr Przemysław Mikłaszewicz
Główne tezy uzasadnienia:
1. Publiczny charakter postępowania przed organami sądowymi, októrych mowa w art. 6 ust. 1 EKPC, chroni podsądnych (strony) przedwymierzaniem sprawiedliwości w sposób tajny, umykający kontrolipublicznej. Służy to ponadto budowaniu zaufania do sądów. Publicznycharakter postępowania sprzyja transparentności wymiaru sprawiedliwościi tym samym ułatwia realizację celu art. 6 ust. 1 EKPC, mianowicierzetelnego procesu sądowego.
2. W przypadku postępowania w sprawie zastosowania środkówzabezpieczających (zajęcie lub konfiskata majątku osób podejrzewanych oprzynależność do organizacji typu mafijnego) kontrola opinii publicznejjest konieczną gwarancją poszanowania prawa do rzetelnego procesusądowego. Generalne i bezwzględne wyłączenie jawności tego typupostępowania przez przepisy prawa jest niedopuszczalne. Osoby, wobecktórych mają być zastosowane takie środki powinny co najmniej miećprawo do żądania jawności postępowania przed specjalną izbą sądupierwszej instancji i przed sądem apelacyjnym.