Nałożenie obowiązku informowania i współpracy z władzami odpowiedzialnymi za zwalczanie prania pieniędzy na adwokatów uczestniczących w określonych transakcjach finansowych niemających związku z postępowaniem sądowym, nie narusza prawa do rzetelnego procesu sądowego.
Komunikat prasowy:
(...)
Obowiązek taki uzasadniony jest potrzebą skutecznego zwalczania prania pieniędzy
Dyrektywa w sprawie przeciwdziałania korzystaniu z systemu finansowego w celu prania pieniędzy stanowi jeden z podstawowych międzynarodowych instrumentów walki z praniem pieniędzy1. W 2001 r. została ona uaktualniona zgodnie z wnioskami Komisji i sugestiami Parlamentu Europejskiego oraz państw członkowskich.2 Od tego czasu notariusze i przedstawiciele wolnych zawodów prawniczych, określonych przez państwa członkowskie, objęci zostali przepisami dyrektywy w sytuacjach, gdy uczestniczą oni w transakcjach o charakterze finansowym lub transakcjach dotyczących nieruchomości lub też działają w imieniu i na rzecz spółek w jakiejkolwiek transakcji finansowej lub dotyczącej nieruchomości.
W skargach wniesionych w dniu 22 lipca 2004 r. przez kilka izb adwokackich zażądano od Cour d'arbitrage (belgijski trybunał konstytucyjny) stwierdzenia nieważności niektórych postanowień belgijskiej ustawy dokonującej transpozycji wyżej wymienionej dyrektywy.
Skarżący podnieśli w szczególności, że rozciągnięcie na adwokatów obowiązku informowania właściwych władz w razie stwierdzenia istnienia okoliczności, o których wiedzą lub podejrzewają oni, że mają związek z praniem pieniędzy i obowiązek przekazywania tym władzom informacji uzupełniających, które władze te uznają za potrzebne, stanowi nieuzasadnioną ingerencję w zasady tajemnicy zawodowej i niezależności adwokata, które ich zdaniem są elementem konstytutywnym podstawowego prawa każdego podsądnego do rzetelnego procesu sądowego oraz narusza gwarancję prawa do obrony.
W tych okolicznościach Cour d'arbitrage zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z pytaniem, czy nałożenie na adwokatów obowiązku informowania i współpracy z władzami odpowiedzialnymi za zwalczanie prania pieniędzy narusza prawo do rzetelnego procesu sądowego.3
Trybunał przypomniał, że obowiązki informowania i współpracy obejmują adwokatów tylko o tyle, o ile udzielają swemu klientowi pomocy w przygotowaniu lub przeprowadzeniu określonych transakcji przede wszystkim o charakterze finansowym i dotyczących nieruchomości, lub gdy działają w imieniu i na rzecz swego klienta przy jakichkolwiek transakcjach finansowych lub dotyczących nieruchomości. Co do zasady tego typu działania, z samej swej natury, mają miejsce w ramach niemających związku z postępowaniem sądowym i tym samym pozostają one poza zakresem prawa do rzetelnego procesu sądowego.
Od chwili, gdy zwrócono się do adwokata o pomoc w przeprowadzeniu obrony lub o reprezentowanie przed sądami lub w celu uzyskania porady w kwestii sposobu wszczęcia lub uniknięcia postępowania sądowego, adwokat ten zostaje wyłączony z obowiązku informowania i współpracy i bez znaczenia jest to, czy informacje zostały uzyskane lub otrzymane wcześniej, w trakcie lub po postępowaniu. Wyłączenie takie pozwala chronić prawo klienta do rzetelnego procesu sądowego.
Natomiast wymogi związane z prawem do rzetelnego procesu sądowego nie sprzeciwiają się temu, by adwokaci, w sytuacji gdy działają w dokładnie określonych ramach transakcji o charakterze finansowym i tych dotyczących nieruchomości, nie mających związku z postępowaniem sądowym, byli poddani obowiązkowi informowania i współpracy, wprowadzonemu przez dyrektywę, gdy tego rodzaju obowiązek jest uzasadniony potrzebą skutecznego przeciwdziałania praniu pieniędzy, wywierającemu znaczący wpływ na rozwój przestępczości zorganizowanej, która sama stanowi szczególne zagrożenie dla społeczeństw państw członkowskich.
W konsekwencji Trybunał uznał, że nałożenie obowiązku informowania i współpracy z władzami odpowiedzialnymi za zwalczanie prania pieniędzy na adwokatów uczestniczących w określonych transakcjach o charakterze finansowym, niemających związku z postępowaniem sądowym, nie narusza prawa do rzetelnego procesu sądowego. .
TreĂĹÄĹ:
Trybunał Sprawiedliwości w dniu 26 czerwca 2007 r., wydał pr ...